Sessie 2 – Hulshout

22/10/2019

19:30u - 21:30u

Hulshout, België

Tijdens deze sessie bespreken de deelnemers rond welk krachtlijn/visie ze willen dromen. De volgende krachtlijnen zijn in groepjes besproken:

Krachtlijn 1: Er is een ‘Hulshout gevoel: bewoners vinden hun weg naar events ed. (0 stickers)

Vb. zomerplanning Herselt + evaluatie van inwoners

Parkeergelegenheid moeilijk, de oplossing hiervoor is om shuttlebussen en  goede fietspaden te voorzien

Activiteitenkalender maken voor toekomst van de verschillende jaren, dit in een soort database

Organisatie van Internationale toer terug invoeren.

Krachtlijn 2: Hulshout is een groene gemeente waar het rustig wonen is. ( 7 stickers)

Zoals Central Park, bankjes, een  hulshoutpark.

Hilset’s park en laan die helemaal groen is gemaakt en in Herebossen plaats voor banken en vuilbakken.

  • Fiets ter beschikking stellen
  • Op platte daken tuinen maken
  • Bijenvriendelijke gemeente
  • Nike & groen gedeelte op gebouw
  • Fietsbrug over centrum en tunnel door centrum met aftakkingen naar school

Krachtlijn 3: Hulshout heeft een gevarieerd cultuuraanbod. (7 stickers)

Er is eigenlijk al genoeg cultuur, te weinig infrastructuur voor cultuur. Meer beeldende kunst. Bij sporthal een evenementenhal bijbouwen (was destijds een optie). Herbestemming van de kerk, kerk als cultuurtempel. Er is een tekort aan beeldende kunst. Een mobiel podium om op te stellen in het dorp.

 

Krachtlijn 4: Nieuwe bewoners voelen zich thuis in Hulshout. (0 stickers)

Ontbijt is enkel voor nieuwe mensen, hierdoor weinig idee over wat er al is/ leeft en dan maak je ook niet kennis met de ‘vaste’ inwoners.

Te veel ondoordringbare kliekskes.

Babbelbanken zouden kunnen helpen om mensen te connecteren. Deze bank versieren en aangenaam maken.

Krachtlijn 5: In de drie deelgemeenten van Hulshout is er een voldoende aanbod aan  basisvoorzieningen (1 sticker)

Er moeten bankcontacten komen in ieder dorp. Winkels zouden ook voor de ouderen bereikbaar moeten zijn. Een marktje eens per week met voedselkramen. Wekelijkse markt met verschillende kramen, mogelijkheid is om in hangaar van de industrie te organiseren of in La Corbeille.

 

Krachtlijn 6: In Hulshout is de omslag gemaakt van auto als koning naar auto als gast, zodat kinderen veilig kunnen spelen (1 sticker)

Wordt er nog wel buiten gespeeld? Een verharde neteoever (geen asfalt maar grint ) zou het makkelijk maken voor kinderen om ergens te gaan spelen en weer terug te raken. Fietsbrug zou dezelfde functie kunnen vervullen en tevens verfraaien. Fietsbrug over centrum in westmeerbeek (spiraalbrug => brug als kunstwerk)

 

Krachtlijn 7:De gemeente Hulshout voert een integraal en gericht beleid inzake armoede. (0 stickers)

OCMW zou steunbarema’s kunnen uitbetalen als extra steun voor mensen met lage lonen en niet enkel leeflonen. Voedseloverschotten verdelen. Een eenzame uitnodigen. Ontbijt voor armen. Schoendoosactie waarbij mensen een schoendoos vullen met eten, dit wordt onder de armen verdeeld. Vrijwilligers kunnen peetvader zijn.

 

Krachtlijn 8: Het verkeer in Hulshout veilig en afgestemd op maat van “de zwakke” weggebruikers, kinderen en senioren. (1 sticker)

Fietspaden van goede kwaliteit en veilige.

Rolstoelvriendelijke paden

De eigen opritten zijn soms gevaarlijk door de steile opritten.

De fiets-o-strade (Aarschot- Lier) is in onderhandeling met andere gemeenten.

Voldoende plaats voor de bussen & soms rijden ze door als ze vol zitten.

  • Meerdere bussen op de piekuren
  • Grote bus als tweede ipv als eerste

Te weinig openbaar vervoer, gemeentebestuur heeft hier weinig vat op.

  • Shuttlebussen tussen 3 dorpen

 

Deze krachtlijn is niet besproken, maar heeft nog wel een sticker gekregen.

Krachtlijn 9: Mindermobiele mensen raken veilig en voldoende snel op hun bestemming in Hulshout (1 sticker)